Bart Ehrman – How Jesus became god (1)

Bart Ehrman schrijft naast zijn academische werken ook regelmatig boeken voor een breed publiek. Daarin probeert hij vooral de academische consensus over bepaalde onderwerpen voor leken uit te leggen. Daar behoort dit boek ook toe. Deze keer gaat het over de vraag naar de historische ontwikkeling van hoe christenen tegen Jezus aankeken. Om preciezer te zijn, hoe het is gekomen dat mensen Jezus als god zijn gaan beschouwen, als onderdeel van de drie-eenheid. Daarbij raakt hij aan zoveel interessante zaken, dat ook deze recensie in drieën zal verschijnen.

Lees verder Bart Ehrman – How Jesus became god (1)

Advertenties

De sage van Jezus (1)

In het jaar 3671 (ongeveer 90 jaar v.C.), in de dagen van koning Jannaeus, kwam een groot onheil over Israël, toen uit de stam Juda een man van slechte reputatie voorkwam, een man met de naam Jozef Pandora. Hij leefde in Betlehem, in Juda. Vlakbij hem woonde een weduwe en haar prachtige en kuise dochter Mirjam. Mirjam was uitgehuwelijkt aan Johannes, van het huis van David, een man die de Tora bestudeerde en godvrezend was.

Lees verder De sage van Jezus (1)

En dus bestaat God – het debat

Op dinsdag 31 maart werd er in de Rode hoed een gedebatteerd over de vraag of God wel of niet bestaat. Dit debat vond plaats naar aanleiding van het boek En dus bestaat God van Emanuel Rutten en Jeroen de Ridder. Naast de twee auteurs waren Franca Treur en Huub Oosterhuis uitgenodigd.

Na de reflectie van gansanders van vooral de nazit, hebben we hier ook een integraal verslag van het debat.

Emanuel Rutten en Jeroen de Ridder – En dus bestaat god

Het is nog geen anderhalf jaar geleden dat VU-collega’s Stefan Paas en Rik Peels hun boek God bewijzen publiceerden. Volgens de inleiding voelden ze zich als gelovigen in een veelal ongelovig land als “zebra’s in de polder” en willen ze laten zien “dat godsgeloof […] een normale, redelijke optie is voor normale, redelijke mensen.” Een paar weken geleden deden hun VU-collega’s Emanuel Rutten en Jeroen de Ridder dit nog eens dunnetjes over met hun boek En dus bestaat God. Ook zij hebben het gevoel dat in onze huidige samenleving “in God geloven een beetje raar is” en willen met hun boek laten zien dat “geloof in God rationeel gezien volkomen gelegitimeerd is, ja zelfs de meest redelijke positie betreft.”

Lees verder Emanuel Rutten en Jeroen de Ridder – En dus bestaat god

De spruitjestest | Het morele argument

Er bestaan morele feiten, er is een objectieve moraal en God is hiervoor de beste verklaring. Dat betoogt Jeroen de Ridder in het zevende hoofdstuk van En dus bestaat God, het boekje met godsargumenten dat hij samen met Emanuel Rutten schreef en waar al wat opwinding over ontstond. Binnenkort een recensie, nu eerst de spruitjestest.

Lees verder De spruitjestest | Het morele argument

Hoe alles begon | Het kosmologisch argument

In het begin schiep God de hemel en de aarde.
Genesis 1:1

De kosmos is ooit ontstaan. En als de kosmos is ontstaan, dan moet de kosmos zijn veroorzaakt. En als de kosmos is veroorzaakt, dan moet die oorzaak buitentijdelijk, buitenruimtelijk en immaterieel zijn. En als die oorzaak buitentijdelijk, buitenruimtelijk en immaterieel is, dan zijn er twee mogelijke kandidaten, te weten a) een abstracte entiteit, of b) een immaterieel bewustzijn. En aangezien een abstracte entiteit niet in staat is om iets te kunnen veroorzaken, houden we uiteindelijk één winnaar over als mogelijke oorzaak van de kosmos: God.

Aldus het kosmologisch argument van Emanuel Rutten.

Lees verder Hoe alles begon | Het kosmologisch argument

Schuld, schuld, grote grote schuld, deel 2: het zeepkist-evangelie:

‘Jezus is gestorven voor JOUW zonden! Hij heeft met Zijn kostbare bloed de losprijs betaald om JOU vrij te kopen!’ Met andere woorden, hoe durf je daar nee tegen te zeggen, ondankbare hond! Als je dat toch doet, weet dan wat je te wachten staat. An offer you can’t refuse. Anders een afgehakte paardenkop op je hoofdkussen.

Lees verder Schuld, schuld, grote grote schuld, deel 2: het zeepkist-evangelie:

Schuld, schuld, grote grote schuld

Er was eens een klein bruin café aan de haven. De kastelein annex eigenaar heette Joop, een nogal humeurige, maar verder goedmoedige man die de kroeg al jaren met vaste hand bestierde. De klandizie van het café bestond voornamelijk uit stamgasten, de vaste jongens die er al jaren kwamen. Soms ging er een dood, maar er kwam altijd wel weer iemand bij.

Lees verder Schuld, schuld, grote grote schuld

Exodus

Als stukjesschrijver plaats ik vanzelfsprekend links naar al mijn bronnen -bij mij geen Frank Ouweneeltjes-, maar gelukkig wordt daar niet al teveel op geklikt. Daardoor heb ik de kans om een specifieke bron nog eens extra in het zonnetje te zetten. Wat is namelijk het geval? In de woestijn Sinaï is nooit een prehistorische snelweg aangetroffen, dus kan Israël nooit van Egypte naar Kanaän gelopen zijn.

Lees verder Exodus