Auteursrichtlijnen

Als je regelmatig aan de site wilt bijdragen, kun je een vaste auteursstatus aanvragen. Je kunt dan, met inachtneming van het redactiestatuut en onderstaande afspraken over auteursrecht en huisstijl, je eigen berichten direct in concept op de site zetten en krijgt een plekje op de auteurspagina. Neem contact op met de eindredactie om te overleggen wat de mogelijkheden zijn en stuur alvast een bijdrage mee.

Auteurs kunnen zelf bepalen of ze onder pseudoniem of eigen naam meewerken, maar je echte identiteit moet wel bij een van de eindredacteuren bekend zijn. Enige basiskennis van WordPress (of de bereidheid dit te leren) is wel handig.

Auteursrecht

Als auteur houd je de copyrights over je eigen bijdragen. Maar je geeft de Dwaze Schare wel toestemming om je berichten op de site te publiceren en redactioneel te bewerken. Ook kun je na publicatie je bericht niet zonder overleg verwijderen, er hangt dan immers ook een hele discussiedraad onder.

Als auteur dien je ook rekening te houden met de rechten van anderen. Plagiaat (andermans werk presenteren als jouw werk) is uiteraard uit den boze. Wat ook niet mag is het overnemen van hele lappen tekst van andere sites. Wat wél mag is het overnemen van nieuws (maar vermeld dan de bron) en het citeren uit werk van anderen ter ondersteuning van je eigen artikel. Ook parafraseren (je eigen formulering kiezen) en samenvatten is toegestaan.

Hetzelfde geldt op hoofdlijnen voor foto’s. Controleer bij het image googelen of er rechthebbenden zijn (meestal staat de naam van de fotograaf er dan wel bij) en vraag toestemming, of gebruik rechtenvrije (stock)foto’s.

Huisstijl

De Dwaze Schare hanteert een huisstijl die samenhangt met het Twenty Fourteen thema dat we gebruiken. We verwachten van auteurs dat ze hun berichten zoveel mogelijk zelf publicatieklaar maken conform de huisstijl. Dat scheelt onze eindredacteuren veel werk. Concreet:

1. Controleer je eigen tekst op spel-, stijl- en grammaticafouten.

2. Zet het als conceptbericht in WordPress. Werk je in een ander tekstprogramma (bijv. Word), knip en plak dan bij voorkeur schone (onopgemaakte) tekst om te voorkomen dat eventuele coderingen worden meegekopieerd. Links, tussenkopjes en blockquotes (citaten) kun je in de editor aanmaken. Plaats na de eerste alinea een scheidingsstreepje en doe dit met een hard return, zodat er een witregel tussen de inleiding en ‘Lees verder’ staat.

3. Zorg voor een pakkende kop.

4. Klik de categorie aan die het beste past bij je bijdrage en voorzie je bericht van tags. Tags zijn zoekwoorden waarop je wilt dat je artikel wordt gevonden. Richtlijn: 3-7 tags. Probeer kernwoorden in de kop van het bericht én in de tags te laten terugkomen.

5. Zoek er een sterke afbeelding bij die het bericht, maar met name de kop, goed ondersteunt. Durf associatief te denken, het beeld hoeft niet letterlijk over het onderwerp te gaan. Deze afbeelding moet een minimale breedte van 1038 pixels hebben en een minimale hoogte van 576 pixels. Houd er rekening mee dat de titelbalk links onderin komt en dan een ‘hap’ uit je foto neemt. Snijd foto’s eventueel bij op Pixlr.com of in een ander fotobewerkingsprogramma. Upload de foto als ‘uitgelichte afbeelding’ (knop rechtsonderin het WordPress dashboard).

6. Heeft je tekst meer afbeeldingen nodig, dan kun je die op de normale manier (binnen de editor) in je tekst zetten. Kies voor een van de drie al gedefinieerde formaten.

7. Een speciaal onderdeel van de site zijn de ‘asides’. Deze vind je in de rechter kolom onder Uitgelicht. Het gaat hier om hele korte berichtjes van niet meer dan één of twee zinnen + een video of afbeelding. Deze worden in de editor aangevinkt als ‘aside’ en (in de tekst zelf) voorzien van een extra kopje in hoofdletters en vet. Geef ‘asides’ een publicatiedatum mee die ouder is dan het onderste bericht op de homepage. Anders komt een ‘aside’ tweemaal in beeld en dat is niet erg fraai.

8. Je publiceert je bericht niet zelf, dat doet de eindredactie. Berichten worden gespreid gepubliceerd, waarbij actualiteit leidend is. Stuur eventueel een e-mail om de publicatiedatum te overleggen of (bij terugkerende rubrieken) een vaste dag af te spreken.

Advertenties