hoogleraren, rethinking economics

Naar een christelijke economie

De economische crisis van 2008 werd door economen niet opgemerkt omdat christelijke economie stelselmatig buiten de curricula gehouden wordt. Atheïsme Neo-liberalisme is wat de klok slaat en alle andere opvattingen worden buiten de deur gehouden. Nu komen echter de alternativo’s in actie met Rethinking Economics.

Initiatiefnemer van de actie is de Goudzwaardschool, opgericht op basis van principes van Bob Goudzwaard, voormalig partijfilosoof van ARP en CDA. Meest bekend werd Goudzwaard met zijn ‘economie van het genoeg’, die genoeg heeft van steeds maar uitdijende gaten in de ozonlaag, genoeg van milieurampen die veroorzaakt worden door hebzucht. En zo is economie een politiek drukmiddel, zoals de initiatiefnemers ook schrijven. Ondersteund door Antonie Fountain, dus het kan de toets der orthodoxie doorstaan.

Advertenties

19 thoughts on “Naar een christelijke economie”

  1. Die Goudzwaard had niet zulke gekke ideeën.

    De gemiddelde CEO en CFO is druk doende met vermenigvuldigen en moet/zal gunstige groeicijfers tonen…

    Het zal hen sieren als ze leren te delen…

  2. @Derk: islamitisch bankieren is inderdaad bijzonder integer omdat het er nog in veel sterkere mate dan in ons kapitalistische systeem voor zorgt dat degenen die geld hebben geld houden en die het niet hebben niet kunnen krijgen.

    Voorbeeld uit onze maatschappij: we weten dat het hebben van een opleiding en het bezitten van een eigen huis (met hypotheek) 1 van de beste garanties is voor ‘maatschappelijk succes’. Ze kunnen vanwege hun geloof niet kopen, blijven in een huurhuis zitten en nemen zo geen verantwoordelijkheid voor hun eigen omgeving.

    Tadaaa! Trapped in woningbouwverenigingswijken, kinderen op matige school en je kinderen doen het nog slechter dan jezelf.

    Idioot geloof.

  3. @ardbeg10y: ligt het zo zwart-wit? In mijn omgeving (werk + buurt) valt het nog wel mee hoor – de meerderheid van de moslims die ik ken wonen in een koopwoning. Ik weet het, ik woon niet in een typische woningbouwverenigingswijk en via mijn werk heb ik ook zelden te maken met mensen met een benedenmodaal inkomen, maar toch.

    Van een aantal weet ik zeker dat ze een “gewone” hypotheek hebben, van de overige veronderstel ik het. Bij kinderfeestjes 3x geruststellen dat we écht geen pannenkoeken met spek gaan bakken, maar die striktheid is dan bij de financiering van de woning wél losgelaten.

    Ik ken ook christenen die fel tegen geld lenen zijn, maar de meesten hebben toch maar water bij de leerstellige wijn gedaan. 🙂

  4. @ardbeg10y:

    Ze kunnen vanwege hun geloof niet kopen, blijven in een huurhuis zitten en nemen zo geen verantwoordelijkheid voor hun eigen omgeving.

    Vind je zelf ook niet dat je hier teveel VVD-propaganda herhaalt? Er zijn ontzettend veel mensen die geen eigen huis nodig hebben om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen omgeving. Dat je gevallen van verwaarlozing vaak tegen komt in huurwijken, heeft meer te maken met mensen die in een achterstandspositie verkeren dan dat het met bezit te maken heeft. Diezelfde mensen zouden wanneer ze hun huis zouden bezitten, echt niet anders leven. Kijk maar naar allerlei achterstandswijken in de VS waar mensen door de verruimende maatregelen van neo-liberalen (overigens al ingezet onder Clinton) voor de banken wel konden kopen. Ik denk dat je daar je theorie geloochenstraft zult zien.

  5. @mafchauffeur: lekker he, een keer iets zwart wit stellen 🙂

    @maf / @wilfred: ik wil me niet wagen aan partijpolitieke standpunten en ik weet zeker dat mijn post meer nuancering zou behoeven. Mijn post was enigszins ingegeven door het nieuws van het afgelopen jaar dat we steeds meer een tweedeling in de maatschappij zien. Er zijn natuurlijk allerlei uitzonderingen op de regel, maar doorgaans zijn de mensen die een eigen woning bezitten, goede opleiding / werk gelukkiger dan mensen die dat niet hebben. Zie hiervoor diverse artikelen in NRC / Volkskrant / WRR / SCP / CBS.

    Daarbij is het zo dat vreemd vermogen (lees: hypotheek) in combinatie met het kunnen dragen persoonlijke verantwoordelijkheid een positieve boost kan geven. Het niet kunnen aanwenden van vreemd vermogen vertraagt de opwaartse lijn sterk. En hier zit m.i. het probleem voor veel moslims, hun geloof is belemmerend voor vooruitgang in onze maatschappij. Ten dele is het jood versus moslim hier ook op gebaseerd. Joden zijn vaak geldhandelaren geweest in onze cultuur en daarmee wel verder gekomen.

    Ook vind ik het belangrijk op te merken dat sociale tegenstellingen vaak gebonden zijn aan een lokale cultuur (cultuur is per definitie lokaal eigenlijk). Het erbij halen van de neoliberale praktijk in de VS helpt de discussie niet. De VS kent volgens mij een veel groter percentage ‘white trash’ wat de cijfers behoorlijk anders uit laat vallen. Ook is hun onderwijs anders georganiseerd, medische voorzieningen anders, zij kennen geen integratie, maar het salad-bowl principe. etc…

    Dit was mijn langste post ever denk ik 🙂

  6. @ardbeg10y: Dat ik jou toch tot zo’n lange reactie heb weten te verleiden! 😉

    We kunnen over de finesses discussieren, maar het punt is denk ik wel duidelijk. Je opmerking waar ik op reageerde was aardig eendimensionaal. Het enige wat ik hierboven heb gedaan, is wat voorbeelden geven waaruit blijkt dat dat te kort door de bocht is. Of die voorbeelden nu uit Nederland of van elders komen, het laat zien dat het principe ‘mensen die een eigen huis hebben, gedragen zich verantwoordelijker’ in veel gevallen niet opgaat. Zowel naar de ene als naar de andere kant.

  7. @wilfred: alles wat geschreven wordt is te kort door de bocht, dat weet je heel goed denk ik.

    Nu van het algemene naar het bijzondere, dat werkt vaak beter.

    Achtergrond bij mijn stelling is dat ik wat mensen ken die vastzitten in een niet al te beste huurwijk. M.i. kunnen deze mensen door verantwoordelijkheid over hun eigen leven te nemen groeien naar een beter bestaan. Dwz financieel beter gedrag (die iPhone 6 is echt niet nodig), meer studeren ipv tv kijken en dat soort dingen. Indien deze mensen dat zouden doen, zou dat ook – en daar zit het belangrijkste punt – hun kinderen waarschijnlijk beter uitkomen.

    De invulling die ik geef aan het woord ‘verantwoordelijkheid’ is dan ook vooral verantwoordelijkheid over je eigen bestaan. Dat is wat ik bedoel. Zelf een keuze te maken om jezelf en je familie naar een betere plek te brengen.

    Ik denk dat de verwarring vooral in mijn interpretatie van verantwoordelijkheid zit. Daarnaast zal ik niet ontkennen dat ik wellicht wat te algemeen geschreven heb waardoor de nuance wegviel.

  8. @ardbeg10y: Ik denk dat je daar wel een punt mee hebt. Ik zou er alleen voor uitkijken dat te koppelen aan het wonen in een huurwoning. Er zijn ook hele goede huurwijken. Ik ben zelf opgegroeid in een mooie huurwijk en het gedrag van de mensen daar was echt niet anders dan in koopwijken. Ik zou zelfs wel durven beweren dat het gedrag daar sociaal wenselijker was.

    Ik zal niet ontkennen dat de kans dat je kinderen in een achterstandswijk sneller in aanraking komen met criminaliteit e.d. vaak groter is dan in een doorsnee koopwijk. Maar dat is denk ik erg gerelateerd aan grotere steden. Daarbuiten speelt dat probleem minder en is denk ik het verschil tussen huren of kopen veel minder relevant.

    En dat allemaal omdat Derk beweerde dat het Islamitische bankieren het meest integer is. Het balletje kan raar rollen. 😉

  9. De Katholieke Kerk heeft zo haar eigen kijk op economie en maatschappij. De sociale leer. Kennen jullie die?

  10. @Jan-Peter

    Iets met dat je je geld moet steken in hemelse zaken zoals in het Vaticaan waar je geld word vermengd met zwart geld dat dan weer witter wordt als de sneeuw wordt. Reiniging: je vind het in alle facetten bij de katholieke kerk.

  11. @Jan-Peter

    Wat dus doet blijken dat u dom deed en dingen blaat zonder enig kennis van wat gaande in het gezegende land. (Of de prostie tussen de zeven heuvelen.)

  12. @Jan-Peter: En wat is volgens jou datgene wat die sociale leer zoveel beter maakt dan het denken van b.v. een socialistische partij? Wat zou er volgens jou wezenlijk moeten veranderen en op grond waarvan?

Reacties zijn gesloten.