7keer7 Zwolle: onderweg zijn is ook ok

Eergisteren was ik één van de zeventig deelnemers aan 7keer7 Zwolle. Gelukkig was ik er snel bij, toen de ticketverkoop van start ging – de organisatie is overrompeld door het tempo waarmee de kaartjes over de toonbank vliegen. Volgens Reinier Sonneveld, één van de initiatiefnemers, gaat de kaartverkoop in elk geval een stuk rapper dan dat het christendom verandert. Dat loopt namelijk, net als de Lonely Planet onderin je backpack, altijd een paar jaar achter. Zijn opmerking lijkt te veronderstellen dat 7keer7 wil proberen de vaart erin te houden. Helaas had ik allesbehalve een spannende avond in de oude Hanzestad. 

Hoewel volgens de website heel veel verschillende sprekers zijn uitgenodigd voor de 7keer7, is de  line-up op tweede pinksterdag namelijk mild, heel mild. Behalve dan op het moment dat Charissa Bakema de kerk een psychisch verwarde bruid noemde – wat mij betreft een aansprekende metafoor.

Twee Jezussen
Terugblikkend is het Rick de Gier die in mijn ogen de meest controversiële opmerking van de avond plaatst. Rick groeide op met twee Jezussen: een lieve van zijn moeder en een strenge van de dominee. De lieve beviel het beste, maar hoe ouder Rick, hoe ingewikkelder Jezus werd. Hij stelde dan ook voor, dat theologen misschien maar gewoon een poosje hun mond moeten houden.

Biertjes
Prompt komen er aansluitend drie dominees aan het woord, laverend tussen God ervaren, geen idee hebben en de kerk als organisme in plaats van organisatie. Ik neem nog een teug van mijn koele bier en denk na. Is dit nou de manier om de afgrond waar het Nederlandse christendom voor lijkt te staan, te trotseren? De ene na de andere claim over geloof en leven passeert de revue. Ik kijk om me heen. Ben ik de enige die zich afvraagt waarom iemand belangrijke life events graag als ervaringen met de levende God wil benoemen, en hoe dat dan in zijn werk gaat? Is er iemand hier die net als ik nog wel wat andere redenen kan verzinnen waarom de migrantenkerken in de Bijlmer zo snel groeien, dan alleen de ministry of love? Zijn er nog meer mensen die de aantrekkingskracht van het “geen idee” hebben niet zo goed begrijpen?

Cynisch
Misschien ben ik te cynisch. Misschien ben ik te christelijk opgevoed. Misschien ben ik een irritante, azijnpissende trut. Maar hoewel ik het best naar mijn zin heb gehad, ga ik straks ongeïnspireerd naar huis. De discussieavond biedt gelegenheid voor geanimeerde gesprekken, maar de naar voren gebrachte thema’s zijn de mijne niet: de spanning tussen oud-en-nieuw, leren van migrantengemeenschappen, het stichten van gezonde gemeenschappen. Het voelt als een flashback naar de jeugdvereniging waar ik ooit op zat.

Vrij onverwacht beland ik in een gesprek met iemand die spiritual but not religious is. Deze persoon zit niet vast aan de conventies en dogma’s uit mijn verleden, maar geeft ongebreideld een eigen invulling aan het hele idee van religie en wil dat best christelijk noemen. Ik vraag me af wat mijn oma daarvan zou zeggen, en over het antwoord hoef ik niet lang na te denken.

Aan het eind van de avond sta ik met mijn bierviltjes in de hand, en ik wik en weeg. Wat laat ik achter, wat neem ik mee? Ik denk aan het motto van de Sunday Assembly: “live better, help often, wonder more” en ik weet welke het kant het voor mij op zou moeten. Ik krabbel het op mijn bierviltje. Ik neem ondertussen afscheid van mijn gesprekspartner, die zegt. “Ach ja, onderweg zijn is ook oké.” Maar ik ga vandaag helemaal nergens meer heen. Het is tijd om te slapen. Morgen is er weer een dag. Voor mij en ja, zelfs voor het christendom.

7keer7 biervilt

61 gedachten over “7keer7 Zwolle: onderweg zijn is ook ok”

  1. Is er iemand hier die net als ik nog wel wat andere redenen kan verzinnen waarom de migrantenkerken in de Bijlmer zo snel groeien, dan alleen de ministry of love?

    Misschien heb ik de laatste trends in christelijk Nederland gemist, maar ministry of love doet mij vooral aan 1984 denken…

  2. @shin

    Is het genoeg de historische leringen van Jezus als leidraad te nemen en latere christendom te laten vallen?

    Wat mij betreft niet. Al was het maar omdat ik zo’n besnijdenis niet echt zie zitten.

    Maar sowieso zie ik meer in een aanpassen aan de ideeën en behoeften van de tijd en cultuur dan halsstarrig vasthouden aan hoe het toen was. Moeten we dan ook weer terug naar de platte aarde, omdat Jezus daarin geloofde?

  3. Gisteren gehoord: “We moeten weer gaan dopen zoals Jezus dat deed”.

    Lijkt me een prima uitvoerbaar plan. 🙂

  4. @mafchauffeur

    Gisteren gehoord: “We moeten weer gaan dopen zoals Jezus dat deed”.

    Ehhhh…
    Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat

    Betekent dat dat we moeten stoppen met dopen?

  5. @bramvandijk
    Dat vond ik gisteren dus ook zo tegenvallen: het werd nergens echt confronterend, tenenkrommend of rigoureus en de vraag achter de vraag werd niet benoemd. Teruggaan naar de tijd van Jezus levert inderdaad nogal wat problemen op.

    De avond bleef gewoon wat hangen in de vraag hoe de kerk verder moet. Niet voor niets had ik flashbacks naar jeugdvereniging: het slechten van grenzen, een spiegel der raadselen (=het geen idee), elkaar liefhebben, goed doen etc. etc. etc. Dat zijn preekjes voor eigen parochie, die de ogen sluiten voor 2000 jaar schisma en scheuring, de dingen waar we wel een idee over zouden kunnen hebben en het onderzoek Leef je geloof van de EO

    Wat dat betreft erg jammer dat er helemaal geen tegendraadse atheïst of kalme boeddhist tussen de sprekers zat, maar ook dat er onder de mensen die stellingen opperden voor het discussiegedeelte eigen maar één iemand zat die een beetje probeerde te schoppen. (“Ik ben Paul, het cynische type, en ik had geen zin om te gaan. Maar bij binnenkomst zag ik iemand met precies dezelfde koptelefoon en ik had nog precies 2,50 in mijn broekzak voor een biertje. Is dit een teken?” – overigens stond ik naast hem aan de bar toen hij betaalde met een biljet twintig euro. Maar misschien had hij dat van iemand gekregen die goed wilde doen?)

  6. @mafchauffeur; Hoe doopte Jezus dan? Al een heilige sloot in gedachten?

  7. Ben heel benieuwd naar slotdocument van 7keer7.

    De omschrijving van @shin over haar dejavu naar de jongerenvereniging snap ik wel.

    Waarbij ik het toch moedig vind dat de initiatiefnemers niet christelijke buitenstaanders hebben betrokken bij hun zoektocht.

    Het bierviltje van @shin maakt veel duidelijk:
    – Als het er op aan komt vinden we rituelen mooi..
    – Samen bouwen, sociale cohesie. Veiligheid van het/een verband.
    – Zingeving, god is welkom maar Jan, Piet of Derk ook..

    Ik herken het.

  8. @Ettje: het was een Baptistenpredikant die dat vertelde. Hij had het niet over een sloot, maar over “het riviertje de Regge”.

  9. @afolus
    Fijn, nu voel ik mij niet zo allenig 😉

    Ik ben wel benieuwd wat er de komende jaren gaat gebeuren met School of Life met zijn Sunday sermons, de Sunday Assemblies of een initiatief als de Tempel van Alledag op IJburg. Als blijkt dat deze projecten kunnen standhouden en zelfs groeien, wat zou je dan nog moeten met God/Bijbel/etc.? Heb je dan niet al christendom 7.0, oftewel: wel de lusten, maar niet de lasten?

  10. @Shin
    En me dan zeker door zo’n blije atheïst laten begraven…?😎😇😄

    Ik wil wel dat ze “Dankt, dankt nu allen God” en “U zij de glorie” zingen.

    Dat zal lekker wezen..!

  11. @shin
    Ach nou ja, dat hele begraven gaat ook eigenlijk om je nabestaanden toch? Al doen ze de polonaise en komt er een houten piketpaal op m’n graf… het is mij allemaal best 😉

  12. @wilfred
    Flauw hoor, een beetje taalfouten op mijn conto schuiven 😛

    (ergo: slordig geweest met het veranderen van verbaasd naar overrompeld…)

  13. @Shin: Ik weet het, jegelende kinderen en haast zorgen ervoor dat je weleens ergens overheen leest:

    De discussieavond bied gelegenheid

    @Maf/Ruub: Tsja, het oostelijke deel van het land. Daar kennen ze ook Naked Runs en Nichtenvoorde. Het is soms erg basaal. Zou het komen doordat men daar nog dicht bij de natuur leeft? 🙂

  14. @Shin: Afolus is nou ook een beetje teleurgesteld in je, in ieder geval in de dwazetaalnazi-kant van je. 😉

  15. @Shin: lol 🙂

    Ik heb geen excuus… of het moet een zonnesteek zijn. 😦
    #wegkruipt onder parasol#

  16. @Ruub: ja, Simon zag ik afgelopen weekend al in de mail, in 100% capslock. Van het bekende koppel Ferry & Sofie.
    Dit keer zonder Sofie.

    Best leuk trouwens hoor, doopdiensten in de open lucht. Beter dan met zo’n jacuzzi in een zaal. Of, nog erger, een zwembad. Dat laatste is op zich te overzien, maar om één of andere reden moet er dan ook altijd een drumstel en keyboard bij zijn voor de muzikale begeleiding, zonder dat de architect daar ooit rekening mee heeft gehouden bij het akoustisch onderzoek. 🙂

  17. @Maf
    Zou jij die mail van Ferry aan mij door kunnen sturen? Ben van plan om Simon binnenkort te interviewen en heb daarvoor graag een beetje de info bij elkaar 🙂

  18. @Dutch Hermit: ik zal kijken of ik ‘m nog heb, maar doorgaans kieper ik die mails meteen weg. Overigens zijn het meestal mails van FB posts.

    .

  19. @DH: ah kijk, het staat gewoon allemaal op FB. Ook voor niet-vrienden toegankelijk. En terecht.

  20. @shin

    Sorry….

    (…) ik weet welke het kant het voor mij op zou moeten. Ik krabbel het op mijn bierviltje. Ik neem ondertussen afscheid van mijn gesprekspartner, die zegt. “Ach ja (…)

    ….. maar Wilfred begon! 😛

  21. @Shin

    Ik heb alleen Haarlem bekeken. Het beeld dat ik een beetje kreeg was dat er 7 mensen vooral hadden nagedacht over wat ze in hun 7 minuten zouden vertellen, i.p.v. dat ze heel graag iets wilden vertellen en daar maar 7 minuten voor kregen. Iets teveel column en iets te weinig vanuit de eigen tenen.

    Herken je dat beeld?

  22. Dank Maf. Hopelijk zet Ferry niet zijn naam online, want dan is alle concurrentie mij voor. En dat zou nogal jammer zijn

  23. @DH: Sofie Hilbrand heeft vorig jaar de primeur al gehad. 😉

  24. @Maf
    Ondanks dat hij er nog wat wankel uitziet, denk ik dat Simon best een serieus te nemen genezingskandidaat is: Wat ik vooralsnog heb kunnen achterhalen is dat hij idd is wie hij zegt dat hij is, inderdaad en permanent lange tijd in een rolstoel zit en ik heb goede redenen om aan te nemen dat hij idd geen christen is. En hij kende Ferry voor Opwekking in ieder gevla niet. Hij is dus niet een soort stand-in voor een promofilmpje. Ik wil wel graag een keer met hem babbelen.

  25. @bokkepoot
    Ja, dat herken ik wel, maar ik vind het ook ergens wel onvermijdelijk dat het zo overkomt. De organisatie zit strak op de tijd en dan moet je als spreker wel zorgen dat het belangrijkste dat je wilt zeggen wordt genoemd. Dat betekent voor de meeste mensen thuis schaven en nog eens schaven. Verder vind ik het ook wel passen bij het format: je dropt een bommetje informatie, en pas na 7×7 minuten ga je discussiëren.

  26. @Shin

    Klopt, en op zich sprak het format me ook juist aan. Het is natuurlijk ook ‘gewoon’ een brainstorm. Maar ergens had ik gehoopt dat ik bij sommige sprekers wel achterin m’n stoel gedrukt zou worden, maar daarvoor hoor ik toch teveel geijkte dingen.

    Maar goed, wat lul ik nou, ik heb maar 7 filmpjes bekeken.

  27. @Shin

    Precies, ik geloof dat ik o.a. vanwege die reactie bij mijn reactie uit kwam. 😉 #bedanktweer #kringetjerond #rustigslapen

    Maar die ene Trien (sorry, zelfs te lui om nog een keer naar Haarlem te surfen) wilde wel minder Jezus. Alleen moest ik bij dat voorstel opeens heeeeeel lang en heeeeeel diep gapen. Kweet niet waarom….. 🙂

  28. Nou de zon weg is, durf ik het wel weer aan:

    @DH:

    En hij kende Ferry voor Opwekking in ieder gevla niet.

    😉

  29. @Bokkepoot: logisch, want Trien is Joods. Het was pas opzienbarend geweest als ze gepleit had voor méér Jezus…..

  30. Ff een zijstraat – nu krijgt Volkert van der G. een uitnodiging om te komen kerken… kunnen de Nederlandse kerken even stoppen zich te profileren bovenop de schouders van publieke figuren die iets op hun kerfstok hebben? …

  31. @Shin
    Helaas 😦 Natuurlijk is Van der Graaf welkom bij alle Apeldoornse kerken, maar de manier waarop deze kerk dat doet is idd niet fraai. Het is een marketingstunt, meer niet. Mijn plaatsvervangende excuses dus.

  32. @DH
    Ik kijk je er niet persoonlijk op aan, hoor. Ik vind het gewoon misselijk, en het levert alleen maar verliezers op. Daar hadden ze bij de PR van dat kerkje even ietsje beter over na moeten denken.

  33. @Shin
    Dit ‘kerkje’ (zo klein zijn ze volgens mij niet) heeft volgens mij officieel of officieus als beleid dat ze minimaal eens in de maand in de plaatselijke krant willen staan en als ik het goed heb, lukt dat ook. En laat ik vooropstellen: Het is goed om als kerk te reageren op maatschappelijke gebeurtenissen. Maar het is sterker als de gezamenlijke kerken een verklaring hadden gegeven. Het is natuurlijk ook een mogelijkheid om de christelijke boodschap van gerechtigheid én genade nog eens uit te leggen 🙂

  34. @DH
    Zelfs dan had het al snel een slap aftreksel geleken van “Benno L. welkom in onze straat.” Misschien beter een politiek statement dan, algemeen over het weer opnemen van mensen die hun straf hebben uitgezeten in de samenleving ofzo. Of gewoon helemaal niks, maar alleen reclame over je eigen kerk met je eigen mensen en je eigen originele ideeën.

    Ik las inderdaad dat er zo’n 1600 mensen komen. Op heel Nederland is dat een kerkje, ja zelfs op heel Apeldoorn is dat een kerkje.

  35. Nou, 1600 is wel heel erg overdreven hoor. De grootste kerk van Apeldoorn heeft iets van negenhonderd leden en dat is niet De Basis.

    Je kan het vergelijken met Welkom Benno L., je kan het vergelijken met het commentaar bij de tijd van de PKN. Ik zie niet in waat daar negatief mee is.

  36. Wat er mis mee is dat er een nadruk op wordt gelegd. Iedereen is bij ons welkom, dus ook Joran, Martha, Sam K etc. Waarom BN’ers noemen, is de rest niet zo belangrijk.

  37. Het lijkt wél een effectieve manier om ervoor te zorgen dat Volkert nooit een stap over de drempel van jouw kerk zet.

    Een kerk die jou niet persoonlijk uitnodigt maar via de media zou weleens de verleiding niet kunnen weerstaan om trots in de media melding te maken van jouw aanwezigheid in de eredienst. 🙂

  38. @Afolus

    Het bierviltje van @shin maakt veel duidelijk:
    – Als het er op aan komt vinden we rituelen mooi..
    – Samen bouwen, sociale cohesie. Veiligheid van het/een verband.
    – Zingeving, god is welkom maar Jan, Piet of Derk ook..

    Ik herken het.

    Die 3 dingen die Shin wil houden kun je niet los zien van elkaar.
    Op zich denk ik wel dat de zingeving iets meer moet behelzen dan het welkom heten van god, pietje puk of derk.

    Een ritueel zonder diepere betekenis heeft weinig aantrekkingskracht.
    Samen bouwen?
    Waaraan?

    het probleem vd kerk is juist dat het v oppervlakkigheid en vaagheid aan elkaar hangt, de meerwaarde ervan is niet groot.
    Een voetbalvereniging heeft een duidelijker doel en een duidelijker samenwerkingsverband en meer trouwe aanhang.
    OK, goeddoen kan een mooi doel zijn waarin je elkaar op kan zoeken.

    In de kerk ligt de nadruk op het goed doen naar de buitenwereld toe.
    Niet zozeer naar elkaar.

    Ik heb zelf de indruk dat je als kerklid vooral productief moet kunnen zijn.
    Mensen willen niet teveel energie in een zielepoot steken.
    Want als zielepoot in een kerk ben je een slechte reclame voor je kerk. Als Gods kracht in de kerk zit, waarom ben je dan een zielepoot?
    Heeft God je niet kunnen helpen? Ben je wel een goed gelovige?

    Een zielpoot in je kerk is een wanproduct van een niet werkzame god.

    Een groot probleem in de kerk is denk ik dat god reclame moet maken voor de kerk en voor de gelovige.

    Maar het product “God” is niet eenvoudig.
    Wat is het eigenlijk?

    Door het product breed en dus vaag te houden zou je kunnen denken dat er en groter publiek op af kan komen.
    Elke reclamemaker kan je echter vertellen dat een dergelijke strategie niet werkt.

    Het product “God” neerzetten als een geweldig product met de gewenste geweldige resultaten heeft ook weinig zin, want als de gewenste resultaten uitblijven haakt het publiek alsnog af.

    Het zou leuk zijn als de mensen achter 7×7 zelf helder uit kunnen leggen wat voor hen de meerwaarde is om in een kerk te zijn en zich bezig te houden met god.

  39. @DH
    Die 1600 haal ik van hun eigen website 😉

    Wat ik bedoelde was: als die kerken gezamenlijk hadden verklaard dat VvdG welkom was in de Apeldoornse erediensten, had ik dat bepaald niet sterk gevonden. Als je (met het oog op het succes van Welkom Benno L, want dat was op het NOS journaal, itt Bij de tijd van PKN) als gelovigen/kerken BNR’er (Bekende Nederlandse Reclasserenden) gaat noemen in je boodschap, help je daar volgens mij niemand mee. Welkom Benno L. vond ik OK, tenminste zolang ik ervan overtuigd ben dat er geen sprake was van opzet dat dat initiatief een ‘ding’ werd in de media, maar laat kerken dat nou niet alsjeblieft niet gaan kopiëren en denken dat ze daarmee positieve reclame maken…

    Maar een meer algemeen maatschappelijk statement van de kerken vind ik (en ik vermoed dat dat ook is wat jij voorstelt) wel weer sympathiek, en dat lijkt inderdaad meer op Commentaar bij de tijd van de PKN (wat ik trouwens eerst moest googlen, en niet erg sterk vond toen ik het meest recente commentaar van 12 juni zag. Robotangst 😉 )

  40. @Shin
    Ik bedoel het inderdaad als een algemeen maatschappelijk statement, waarbij de ‘casus’ VvdG als aanleiding genomen zou zijn om te zeggen: Iemand die zijn straf heeft uitgezeten, heeft het recht om (mits dat mogelijk is) in de maatschappij terug te keren. Gestrafte misdadigers zijn dus ook in de kerk net zo welkom als wie dan ook.
    Het punt met het commentaar bij de tijd van de PKN vind ik dat het een soort wekelijks terugkerende column is. Dat lijkt me onnodig. Beter zou het zijn om het alleen toe doen als daar dringende maatschappelijke noodzaak voor is.

  41. @rob
    Lees nu pas je reactie.

    Persoonlijk irriteer ik me aan kerkmensen die iets “moeten” en nog meer aan lui die “het” zeker weten en mij voorhouden dat ik eeuwige treurnis tegemoet mag zien als ik dat niet doe…

    God zie ik ook niet als een “product”.
    Producten hebben marketeers nodig.

  42. @DH
    Ja, ik denk inderdaad dat ze die regelmaat wel kunnen afschaffen. Als je de berichtjes doorscrollt, staat er ook erg saaie berichtjes tussen.
    Het is weer eens tijd voor een goeie ouwe kruisrakkettendemonstratie 😉

Reacties zijn gesloten.