Secusoap in wording?

Een kerkgemeenschap zonder religie: de toekomst of een contradictio in terminis? Als we de etymologie van het woord kerk bekijken, valt daar ongetwijfeld een hoop over te zeggen, maar een feit is: het bestaat en verspreidt zich sneller dan MERS.  De laatste tijd zijn er twee nieuwe woekervarianten opgedoken: School of Life, sinds april ook in Amsterdam gevestigd en een andere nieuwkomer: De Sunday Assembly.

Oude wijn in nieuwe zakken, of andersom?

Wat begon als een spontaan idee van twee Britse komedies, is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijde beweging met een eenvoudig doch zeer succesvol credo: ‘Celebration of life’. De drie grote geboden luiden: ‘live better’, ‘help often’ en ‘wonder more’.

Veel postreligieuze initiatieven huiveren van alles wat ook maar de geur van kerksheid heeft, met als gevolg een wildgroei aan vrijblijvende filosofische praatclubjes, hopeloze zelfhulpgroepen en doe het zelf spiritualiteit. Sanderson Jones en Pippa Evans kozen radicaal anders: Het startpunt van de Sunday Assembly is de zondagse dienst. Een bijeenkomst van ruim een uur met een welkomstwoord, een lezing uit een willekeurig wijsheids- of gedichtenboek, samenzang, een TED-achtige preek, een bezinningsmoment, een persoonlijk verhaal en achteraf: thee met cake. Dat kan uitgebouwd worden met andere kerkse hobby’s zoals extra bijeenkomsten voor kleinere groepen, vrijwilligerswerk en conferenties.

Momenteel zijn er wereldwijd zo’n 30 Assemblies en dat lijkt nog maar het begin van de groei. Op 28 september gaan er 100 nieuwe Sunday Assemblies van start, waarvan waarschijnlijk vier in Nederland.

poster Sunday Assembly

Wat moet ik hier nou van denken? Is dit een vervanger van de kerk? Wil ik hier bij horen?

Waarom niet

  • De Dwaze Schare: Deze club biedt alles al om de leegte in het leven mee te vullen. Waarom zou ik ontrouw zijn en elders shoppen voor een aanvulling op mijn zingevingspakket?
  • Er is gezeik: Ook bij de Sunday Assembly is er ongetwijfeld gezeik over hoe uitbundig er gedanst mag worden, koffie of thee na de dienst, tante Sjaan die de muziek te hard vindt, aanvang om 10:00 of 11:00 uur en meer of minder aandacht voor spiritualiteit. In New York heeft het al aardig gedonderd met een eerste schisma tot gevolg. Overigens hebben ze daar bij de Sunday Assembly veel van geleerd: kun je je niet vinden in de uitgangspunten? Prima, dan staat het je volledig vrij je eigen initiatief op te starten onder een andere naam.
  • Het is los zand: Er mist een gemeenschappelijke geloofsbelijdenis, of gezaghebbend boek. Op deze manier kan de geest ongetwijfeld zijn werk niet doen. Hoe kan hier ooit continuïteit gewaarborgd worden? Door het open en radicaal inclusieve karakter kan toch onmogelijk een hechte gemeenschap ontstaan? Immers, hoe lager de toetredingsdrempel, hoe onsamenhangender de groep.
  • Het wordt een vergaarbakreligie: Met het gebruik van willekeurige wijsheidstradities, filosofieën en wetenschappelijke inzichten wordt het een ratjetoe waar niemand wijzer van wordt. Voor je het weet ben je slachtoffer van een sektarische religie met Sanderson als de nieuwe paus!

Sanderson Paus

Waarom wel

  • Het is uniek: De Sunday Assembly is een razendsnel groeiende globale beweging. Iets nieuws, fris en succesvols heeft een natuurlijke aantrekkingskracht: daar wil je bij horen.
  • Het is een verrijking: Je doet er ongetwijfeld mooie vriendschappen op en wordt geprikkeld anders naar het leven te kijken dan je gewend was. Je wordt zelf gemotiveerd en kan anderen motiveren en helpen hun levensmissie te vinden en uit te leven.
  • Het is nodig: De samenleving smacht om nieuwe vormen van sociale cohesie. Wellicht kan een globaal gemeenschapsnetwerk wel iets bijdragen aan de grote uitdaging voor de mensheid in de komende eeuw: onze planeet leefbaar houden.
  • We hebben wat te bieden: Rand- en ex-gelovigen hebben veel ervaring met gemeenschappen: voelsprieten voor kansen en voor valkuilen.
  • Een zekere vrijblijvendheid: Een keer kijken kan altijd. Blijkt het toch een verschrikking te zijn, dan is er niemand die je onder dreiging van eeuwige verdoemenis kan tegenhouden om te vertrekken. Ook weerhoudt niemand je van een terugkeer naar het aloude geloof.
  • Materiaal secusoap: Betrokkenheid bij een dergelijke gemeenschap geeft ongetwijfeld toegang tot prachtige verhalen voor een mooie secusoap op deze reliblog.

Concluderend

Is de Sunday Assembly iets waarbij je op de voorste rij wil zitten, of is het bij voorbaat het slechtste idee aller tijden?

Neem een kijkje op de site van de Sunday Assembly.

Gansanders is betrokken bij het opzetten van een Sunday Assembly in Nederland.

33 gedachten over “Secusoap in wording?”

  1. Wat ik bijzonder vind van zo’n initiatief is dat het lijkt alsof toch niet echt afscheid genomen kan worden van iets dat op “kerk zijn” lijkt.

    Zondag, liturgie, overweging, sociale cohesie, een lied. Zelfs de naam doet vermoeden dat de club is aangesloten bij de VPE..

    Toch ga ik een kijkje nemen als het in de buurt start.

  2. @afolus
    Eens, ik zou er ook een kijkje nemen. Ik vind het wel een aardig idee, eigenlijk. Wel de lusten, niet de lasten, zoiets 😉

  3. @afolus
    De aspecten die je noemt sluiten denk ik aan bij behoeften die vrijwel altijd leven onder een deel van de bevolking. Ik vind het dus helemaal niet zo bijzonder. De mensheid is vrijwel altijd religieus geweest, heeft altijd gedaan aan rituelen, gemeenschapsvorming, enz. Het zou eerder raar zijn als zoiets menselijks plotseling zou verdwijnen met verlies van het geloof in grote alomvattende verhalen of God. Ger Groot is in NL wellicht één van de meer interessante filosofen die over religie zonder God heeft nagedacht.

    Mijn ervaring is trouwens dat het bij de Sunday Assembly maar voor een klein deel mensen zijn die ervaring hebben met iets van een kerk. Voor de meeste is er dus geen sprake van teruggrijpen naar hun persoonlijke verleden.

  4. In Hilversum is een soortgelijk initiatief maar dan duidelijk minder “kerks” en meer zingeving en het heet huis van liefde.

  5. @dsdre
    Bij de benaming “Een huis van liefde” krijg ik dan ook wel weer een beetje jeuk (of kramp)…
    Maar ja, men bedoelt het ongetwijfeld goed..

  6. @dsdre: soortgelijk? Het klinkt toch nadrukkelijk christelijk(er).

    Het Huis van Liefde biedt onder andere een plek aan mensen die bewust willen leven, maar zich niet (meer) thuis voelen in de kerken. Yvonne: “Als initiatiefnemers hebben we christelijke roots en weten we ons verbonden met de kerk. Ons initiatief wordt op dit moment ondersteund door de Kerk van de Nazarener in Amersfoort en Vlaardingen.”

    http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/3060770/huis-van-liefde-wordt-geopend-in-hilversum.aspx

    @afolus: je kunt je kleinkinderen gerust meenemen. 😉

    De ene keer luisteren we naar speeches of muziek. De andere keer eten we met elkaar en ontstaan er interessante discussies. Weer een andere keer is er gelegenheid om mee te doen aan rituelen of meditaties. Kinderen zijn van harte welkom. Er klinkt regelmatig een kinderliedje in het Huis en er is een grote gymzaal waar volop gespeeld kan worden. Kinderen worden betrokken bij de Ontmoetingen en er zijn mindfulness lessen voor hen (Methode: Stilzitten als een kikker).

    https://www.facebook.com/groups/563897900325667/?fref=ts

  7. @mafchauffeur
    Dat artikeltje op Dichtbij doet me vermoeden dat er zakdoekjes worden geleverd bij de ingang. Ik krijg ook het gevoel dat er hele blije meneren en mevrouwen je heel begripvol welkom heten…
    Lief, heel lief.
    Doen geen vlieg kwaad. Dat dan weer niet…😄

  8. @dsdre
    Er is inderdaad een eindeloze lijst aan rand- en buitenchristelijk/ religieuze gemeenschapsinitiatieven. Wat de Sunday Assembly volgens mij uniek maakt, is dat het zo groot lijkt te worden. Ze hebben de sentimenten die er leven weten te gieten in een aansprekende vorm, een zo open mogelijke maar wel duidelijke handvest, slim gebruik van sociale media, enz. De uitvoering zit dus blijkbaar beter in elkaar dan bij veel andere initiatieven. Een kwestie van creativiteit, heel veel tijd, energie en ook geluk (of zalving 😉 ). Ik denk dat het er alles mee te maken heeft dat twee komedies het initiatief gestart zijn. Zij weten als geen ander hoe je mensen kunt activeren en hoe je iets moet presenteren. Nu het een succes(verhaal) geworden is, is Sunday Assembly een aardige ‘merknaam’, waar van zichzelf al een hoop uitgaat, ook zonder de inmiddels bekende gezichten van de twee. Een naam die in staat lijkt om de sentimenten die er al leven in actie over te laten gaan, wat door andere initiatieven blijkbaar tot nu toe niet gelukt is. Dat is heel veel waard en zal “Een huis van liefde” waarschijnlijk nooit op dergelijke schaal bereiken. Niet erg, maar het is wel een duidelijk verschil.

  9. @mafchauffeur
    “Huis van Liefde”is overigens een lekker foute naam. Het kan van alles zijn: van seksorgieën, tot wat afolus zegt: lief, heel lief. Alles en iedereen mag er zijn, o wee als je ergens kritiek op hebt.

    Naar mijn idee is er niet nagedacht over hoe zoiets in de oren van buitenstaanders klinkt die niet thuis zijn in de opwekkingsliedjes. Misschien moeten ze nog een keer naar iets als Taizé kijken, die volgens mij dezelfde boodschap geloofwaardig en aansprekend weten te over te brengen. Ik zou me alleen al om de naam kunnen voorstellen dat ik er niet bij betrokken wil zijn…

  10. Ik had zo’n half jaar geleden ook al wat bedenkingen bij The Sunday Assembly opgetekend.

    http://broodjepaap.nl/2013/11/19/de-slapstick-van-een-kerk-zonder-god/

    Ik gun het ze overigens van harte hoor. Het lijkt een sympathiek initiatief. Ik blijf het wel een stap te ver vinden om over een ‘kerk’ te spreken. Ongeacht de etymologie van het woord, heeft het in de loop van de tijd nu eenmaal een veel diepere betekenis gekregen. Het is nogal tekenend als een clubje mensen dat gezellig samenkomt tegenwoordig al geassocieerd kan worden met het begrip ‘kerk’.

    Maar goed, ik sluit niet uit dat mijn milde irritatie daarover veroorzaakt wordt door een aantal generaties aan katholieke genen in combinatie met een kriebelhoestje waar ik al dagen last van heb.

  11. @Jaap
    Mooi artikel. Veel van je bedenkingen zie ik ook, maar zijn voor mij geen reden om de handdoek in de ring te gooien. Voor mij als ex-gelovige zie ik dit juist als een unieke kans om het een succes te laten worden. Een succes waar de samenleving en ik zelf volgens mij baat bij hebben.

    Maar de kerk voor atheïsten…

    Deze zinssnede is een gemakkelijke samenvatting van het initiatief maar onvolledig. Er komen niet alleen atheïsten op het initiatief af.

    boze, militant atheïstische reactie (‘Wij zijn GEEN religie!’) niet lang kon uitblijven.

    Deze reactie zie ik zelf niet zo heel veel. Een groot deel van de huidige bevolking is niet meer opgegroeid binnen een religieuze traditie en heeft er dus ook weinig negatieve ervaringen mee. Ik zie het als positief dat er nu een alternatief naast de kerk is waar vanuit ongelovig wereldbeeld wel op deze manier aan zingeving/ invulling van het leven gegeven kan worden.

    Wij willen dat The Sunday Assembly een huis van liefde en medeleven is

    Haha, hier heb ik net op afgegeven. Maar een poging tot goedpraten: mijn afkeer geldt vooral als de term ‘huis van liefde’ zonder context en als naam wordt gebruikt.

    The Sunday Assembly is een ambitieus crowd funding project begonnen om £ 500.000 op te brengen, zodat ze hun kerk kunnen verspreiden. Ze claimen hier zelf niet rijk van te worden, omdat het geld alleen de kosten dekt.

    Yep, idd iets om in de gaten te houden. Gelukkig pleiten genoeg mensen met mij voor financiële transparantie binnen de organisatie. Dat geld en macht corrumperen is inmiddels een bekend en uitgebreid bestudeerd menselijk verschijnsel, dus daar moet voor gewaakt worden.

    Maar een echte kerk is meer dan alleen zondag bij elkaar komen. De rest van de week doet zij concreet aan liefdadigheid en vervult zij een pastorale rol die veel meer inhoudt dan te zeggen dat het leven soms oneerlijk is maar dat je in de kerk altijd welkom bent. Ik zeg niet dat The Sunday Assembly zich dit niet realiseert, of dat zij niets aan liefdadigheid doet, maar simpelweg dat zij hierover geen duidelijkheid biedt en dat dit vragen oproept.

    Ook grote vragen ja. Ik ben bijvoorbeeld benieuwd wat voor rol pastorale zorg gaat hebben, begeleiding bij ziekte en overlijden enz. Toch heb ik hier misschien meer vertrouwen in de menselijke capaciteiten. Niet alles hoeft direct algemeen vastgelegd te worden. Ik zie juist de kracht in eenvoudig beginnen met een aantal vaste elementen die uitgebreid kunnen worden. Ook leven we in een tijd van zelforganiserende systemen, waarbij bijvoorbeeld digitale communicatie social media ook heel veel goeds kunnen doen (zolang de menselijke ontmoeting maar centraal blijft staan).

    Ook bij een kerk valt het ook wel mee (of tegen 😉 ) hoeveel er direct vanuit de kerk aan maatschappelijk werk wordt gedaan. Meestal zijn het losse organisaties die zich toeleggen op liefdadigheid of zending, waar de kerk(leden) bij betrokken raken. Het door de kerk georganiseerde diaconaat is volgens mij vooral gericht op praktische ondersteuning van de zwakken in de eigen gemeenschap en (financiële) middelen en betrokkenheid werven voor initiatieven buiten de kerk. Zelfs als de Sunday Assembly slechts een broedplek wordt van (betrokkenheid bij) allerlei andere maatschappelijke initiatieven is dat toch alleen maar mooi?

    Ze trekken dan ook steeds meer publiek uit een groep mensen die zichzelf omschrijft als ‘spiritueel, maar tegen georganiseerde religie.’ Wacht even… Je bent tegen georganiseerde religie. En dus ga je naar een kerk?

    Wat is religie? Een vraag waar godsdienstwetenschappers geen eenduidig antwoord op hebben. Sterker nog: de scheiding tussen het seculiere en religieuze domein is een recent (westers) verschijnsel (waarmee ik niet zeg dat ik het een onwenselijke scheiding vindt).

    En wat is spiritualiteit? Het menselijk vermogen tot verwondering, het hebben van bijzondere ervaringen en een gevoel van verbinding? Een atheïst heeft dat net zo goed als een gelovige. Enige verschil: een atheïst verbindt dat niet met een god, het bovennatuurlijke, een bepaalde traditie of leer.

    Volgens mij haal je twee dingen door elkaar: de mensen die zich aangetrokken tot de Sunday Assembly zijn niet tegen georganiseerdheid en je verbinden aan verantwoordelijkheden (we zijn de tijd van ‘Another brick in the wall’ inmiddels toch wel voorbij?). Ze hebben alleen weinig met dogmatische voorstellingen over allerlei bovennatuurlijke zaken die op gespannen voet staan met de menselijke kennis van de 21e eeuw (hoewel ik me besef dat ik niet voor iedereen kan spreken).

    The Sunday Assembly meent dat ze je niet gaat vertellen hoe je je leven moet leiden, maar je wel helpt om het beter te doen. Leuk, dat doet de christelijke kerk ook. Maar zij zien blijkbaar niet in dat dit niet gaat zonder doctrines.

    Oneens. Volgens mij zijn er stiekem heel veel zaken waar mensen hetzelfde over denken. Zeker de mensen die zich tot de Sunday Assembly aangetrokken voelen. Paulus spreekt over de ingeschapen godskennis/ het geweten. Lewis over de Tao/ algemene menselijke moraal (als heenwijzing naar God). Ik spreek over algemene verbondenheid onder mensen die allen op dezelfde wereld leven en door hetzelfde evolutionaire proces tot stand gekomen zijn. Voor een verlangen naar vrede, liefde en gerechtigheid hoef je echt geen christen te zijn (hoewel je dan misschien andere woorden gebruikt).

    Op mijn interkerkelijke studentenvereniging (van rooms katholiek, zwaar gereformeerd tot hyperevangelisch, alles daartussen en wat verdwaalde geloofsafvallers 😉 ) heb ik al gezien hoe je een gemeenschap kunt vormen met een gemeenschappelijk, maar zeer ruim omschreven doel. Een gemeenschap met hele grote onderlinge verschillen waar je ook echt niet uit gaat komen. Je laat elkaar zoveel mogelijk vrij in je leven buiten de vereniging (maar gaat wel in discussie over hoe je je leven invult en je opvattingen). Binnen de verenging(sactiviteiten) zoek je de overeenkomsten en het gesprek op.

    Pas zodra iemand vindt dat binnen de context van de gemeenschap(sactiviteiten) één bepaalde visie gehanteerd en uitgedragen mag worden, zorgt het voor conflicten.

    met Chesterton te spreken: “Wees niet zo open van geest dat je hersenen eruit vallen!”

    Hier mis ik context. Zo klinkt het mij als een stukje polemiek om bij de eigen traditie/ orthodoxie te blijven. Maar misschien moet ik eerst Chesterton zelf lezen.

    De tijd zal leren of The Sunday Assembly flink zal uitglijden of stevig door zal lopen.

    De betrokkenen van de Sunday Assemblies (dus ik ook) zijn er zelf bij. Natuurlijk kun je niet alles voorkomen, maar met veel inzet en tact zie ik het positief in. En als uiteindelijk blijkt dat het na 10 jaar overgaat in iets anders, is dat erg? Niets heeft het eeuwige leven hier op aarde, so what?

    Een kerk zonder God is uiteindelijk een kerk zonder draaiende motor, zeker wanneer het even tegenzit. (…)
    Ik neem dat maar op hun woord aan en bedenk me dat een ieder die naar het goede op zoek is, per definitie ook op zoek is naar God. (…)
    Gefeliciteerd, atheïsten, jullie zijn op weg om per ongeluk het christendom te herontdekken!

    Een beetje flauw: Niet/andersgelovigen stiekem toch claimen voor jouw wereldbeeld. Toch snap ik wel dat je je wereldbeeld veralgemeniseerd, want dat doe ik ook en deed ik eerder als orthodox/evangelisch gelovige ;).

  12. @gansanders:
    Bedankt voor je uitgebreide commentaar. Ik kan me in veel van wat je zegt wel vinden.

    Wat betreft het citaat van Chesterton. De context daarvan was juist de eerder genoemde groep mensen die tegen georganiseerde religie was, maar blijkbaar wel aansluiting zoekt bij een groep die wel heel georganiseerd is. Je gaf zelf aan dat ik twee dingen door elkaar haal, maar misschien ben ik gewoon niet helemaal duidelijk geweest. Ik besef me juist dat Sunday Assembly zelf georganiseerd is en daar uiteraard niets tegen heeft. Toch bleek destijds uit diverse artikelen in de media dat er daarnaast ook steeds meer mensen aangetrokken worden door Sunday Assembly die zeggen dat ze wel in ‘iets’ geloven en open van geest zijn, maar tegen georganiseerde religie (zoals het christendom) zijn. Dit lijkt mij nogal tegenstrijdig met hun eigen opvattingen.

    De laatste zin was ook niet zozeer een poging om andersgelovigen voor mijn eigen wereldbeeld te claimen, maar meer een knipoog. Het verhaal van het paviljoen van Brighton dat eraan voorafgaat wordt door Chesterton gebruikt ter illustratie van hoe hij zelf ooit het christendom van zich af had geschud, en (eureka!) zelf een systeem van normen en waarden had bedacht, om er tenslotte achter te komen dat zijn ‘nieuwe’ religie gelijk was aan het christendom.

    Ik zeg niet dat dit ook zal gebeuren bij Sunday Assembly, maar je ziet wel hoe ze aan de ene kant het geloof in God overboord gooien, maar wel de nuttige dingen van het christendom lenen. Dat ze uiteindelijk daardoor het christendom zouden kunnen herontdekken, is een plagerige suggestie. Misschien een beetje flauw, maar het was niet naar bedoeld. Ik heb zeker sympathie met atheïsten die op zoek zijn naar moraal en spiritualiteit. Ik vind ook niet dat het christendom daar een monopolie op heeft, of zelfs dat zij daarin uniek is. Het enige dat m.i. uniek is voor het christendom, is dat het waar is 😉

  13. @Jaap
    Dank voor je verduidelijkende reactie.

    Over georganiseerde religie: volgens mij gaat de aversie van veel mensen vooral uit naar anderen die hen op grond van een bepaalde autoriteit (bijvoorbeeld de kerk, de Bijbel of God) iets voorschrijven, zonder dat daar redelijk over te discussiëren valt. De discussie stopt dan bij: ‘maar de bijbel/catechismus zegt zus en zo.’ of: ‘de dominee/paus zegt dit’ dus… Bijvoorbeeld wetenschappelijke argumenten worden dan soms heel makkelijk van tafel geveegd. Gelukkig weet ik dat dit beeld bij de meeste gelovigen helemaal niet klopt en ik ken Rooms katholieke christenen juist als hele gastvrije hartelijke mensen.

    Ik zie dus geen aversie tegen georganiseerde structuren, maar wel tegen geclaimde autoriteit die voor buitenstaanders nietszeggend is. In georganiseerde religie zijn die twee verbonden. Bijvoorbeeld: de ambtsstructuur die bepalend is voor de organisatie en verantwoordelijkheden in diverse kerkverbanden is grotendeels van de (gezaghebbende) Bijbel afgeleid. Bij de Sunday Assembly is de organisatiestructuur het resultaat van een intersubjectief proces met een open einde. Daarnaast staat iedereen vrij om zich aan te sluiten of niet, zonder zich zorgen te hoeven maken over zielenheil of een bepaalde waarheidsovertuiging.

    Het ‘herontdekken’ van het christelijk geloof kun je natuurlijk ook omdraaien. Stel dat de mens ongeveer 200.000 jaar bestaat. Dan is 2000 jaar christendom (en misschien het driedubbele als we het oude testament erbij rekenen) toch nog een erg korte tijd. Je zou ook kunnen zeggen: het christendom sluit blijkbaar goed aan bij hoe de mens in elkaar zit / bij diepe menselijke verlangens en gevoelens (zoals het sterke gevoel van verbondenheid, werkelijkheidsoverstijgende ervaringen, enz.). Het zijn menselijke eigenschappen die al veel ouder zijn en door een evolutionair en sociaal proces tot stand gekomen zijn. Het christelijk geloof weet zich blijkbaar al 2000 jaar behoorlijk goed aan te passen aan allerlei maatschappelijke veranderingen.

  14. @gans

    Paulus spreekt over de ingeschapen godskennis/ het geweten. Lewis over de Tao/ algemene menselijke moraal (als heenwijzing naar God). Ik spreek over algemene verbondenheid onder mensen die allen op dezelfde wereld leven en door hetzelfde evolutionaire proces tot stand gekomen zijn.

    +1 🙂

  15. @gansadners:

    Ik zie juist de kracht in eenvoudig beginnen met een aantal vaste elementen die uitgebreid kunnen worden.

    Ha! Het is echt net de Dwaze Schare! 🙂

    Ik ben zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar zo’n initiatief als het hier in de buurt zou worden opgestart (Oost-Nederland). Ik heb er o.a. een keer een reportage over gezien bij 1Vandaag:
    http://www.eenvandaag.nl/buitenland/48893/de_athe_stenkerk

    Je lijkt me een interessant persoon die veel heeft nagedacht. Een aanwinst voor de Dwaze Schare! Zie er naar uit je te ontmoeten…

  16. @gansaders: Tsja, Apeldoorn is voor mij dan weer net wat te ver om comfortabel te zijn. En ik houd eigenlijk ook niet van de zondagochtend. Dat is mijn uitslaapochtend! 🙂

    Maar ik vind het wel een aardig initiatief wat denk ik best weerklank kan vinden bij verschillende type mensen.

  17. @Wilfred
    Dan toch maar de DS 😉 . Lijkt mij ook leuk je daar een keer te ontmoeten!

  18. Leuk! @gansanders, The Sunday Assembly.
    Het stoppen van goedgelovig heeft me er eigenlijk toe gebracht de balans van mijn ontkeringsproces op te maken. Gevolg: mij aanmelden bij The Sunday Assembly als geinteresseerde om in Nederland mee te helpen een Sunday Assembly op te zetten. Nu ben ik betrokken bij de groep die in Utrecht op 28 september een eerste The Sunday Assembly Utrecht willen organiseren.
    Hebben wij elkaar wellicht ontmoet of gezien in Amsterdam bij de eerste nederlandse ontmoeting ooit?

    En een goed stuk hier over The Sunday Assembly! Je reacties eronder zijn nog beter 😉

    Nog een paar opmerkingen naar aanleiding van de discussie hierboven:
    Wat betreft de doelgroep die ‘tegen georganiseerd religie’ zou zijn.
    Ik weet niet waar die typering precies vandaan komt, maar wat ik tot nu toe merk is dat degene die geen of weinig ervaring met kerk(gang) hebben, zich aangetrokken voelen tot sommige of meerdere elementen van de kerk, maar gewoonweg niet aangetrokken tot het God-ding en bijbehorende dogma’s.

    De ‘breuk’ in New York is genoemd. Ik begrijp wel dat zoiets gebeurd is. Ik zou mij namelijk ook goed thuis voelen bij een Sunday Assembly die expliciet het atheistische gedachtengoed verkondigd. Zeker in Amerika een urgente gedachte. Hier in Nederland al veel minder urgent. Het mooie van het concept van The Sunday Assembly is dat het een brede, open en toegankelijk concept is die een soort grootste algeme deler voor de non-theist beschrijft (en zelfs theisten kan aanspreken). Er zijn al meerdere non-theistische vieringen / ontmoetingen georganiseerd of in de maak die lijken op The Sunday Assembly maar net op een aantal punten afwijken omdat de nadruk net op een ander element ligt. Die kunnen net een andere doelgroep of eigenlijk een meer specifieke doelgroep aanspreken, en dus ook prima naast The Sunday Assembly bestaan.

    Er is maar 1 ding waarin ik het niet eens ben met The Sunday Assembly. Dat is de stelling dat het zij het beste van de kerk wil nemen maar dan zonder God. Het is niet het beste van de kerk, het is het beste van de mensheid!
    @gansanders heeft het al mooi verwoord. Ik ben ook van mening dat het patent op -samenkomen, – samen zingen, -goed doen voor anderen, – verwonderen, – zingeving, -gemeenschapszin etc niet het Christendom toebehoort. Wel hoort het de mensheid toe. Samen bij een vuurtje dansen en zingen en je met z’n allen sterk en samenhorig voelen, dat doen we al sinds mensenheugenis.
    Het christendom heeft op zijn manier dat gegeven mooi gecultiveerd, duizenden jaren later. Nu claimen de religieuze instituten en hun volgelingen het patent op moraal, zingeving, saamhorigheid namens een god of meerdere goden, deepak chopra of de dalai lama. Het wordt tijd dat de mens het weer naar zich toetrekt als iets dat behoort bij mensen.

    Als er reageerders of reaguurders zijn die ook mee willen helpen met vorm geven van The Sunday Assembly regio Utrecht, graag! Laat het me weten.

  19. @DH: lol 🙂

    Misschien iets om tegen die tijd dat ze open gaan. nog eens over na te denken.

    @Peter H: Leuk om te zien dat je hier bij betrokken bent geraakt! Grappig ook dat gansanders en jij zoveel overeenkomsten kennen op dat punt. Hoewel er toch ook duidelijke verschillen zijn (jij bent denk ik o.a. wat sterker atheistisch georienteerd). Hoop nog altijd jou ook een keer op een DS-bijeenkomst tegen te komen!

  20. @Peter Hofland
    Zou heel goed kunnen dat ik je daar ontmoet heb. Ongetwijfeld spreken wij elkaar nog wel een keer.

  21. Wordt er ook gedanst rond de mei boom zoals vroeger op de paasheuvel te Vierhouten??

  22. @wilfred
    Ja, de zin in een ontmoeting is wederzijds! Helaas lijkt de eerste sunday assembly gelijktijdig met de volgende dwaze schare meeting te vallen : nl 28 september toch?

  23. @Peter H
    Sunday Assembly ’s morgens,
    DS altijd ’s middags.

    Oude traditie herleeft…
    2x per zondag 😎

  24. @Afolus en Peter H: Ik heb de datum niet vast in mijn hoofd. Klopt die datum, Afolus?

  25. Yep!
    28/9 staat in mijn agenda…
    Één probleem: ik ben zelf afwezig.
    Zuster Afolia heeft een vakantie naar Griekenland geboekt en ik moet mee..😎

  26. @Afolus: Ah! Dat plaatst je voorstel tijdens Johans cursus in een wat ander daglicht. Je wilde ons gewoon niet voor zo lange tijd missen! Wat ben je toch een emotionele knuffelbeer! 🙂

  27. Ik vind het een mooi initiatief omdat het zeer vrij en open lijkt te willen zijn en blijven. Misschien is het ook voor veel ex-christenen een goede manier om in verband met anderen verder los te komen van hun dogmatisch-sektarische verleden.

    Het doet me een beetje denken aan Unitarian Univeralism die ook in Amsterdam samenkomsten hebben (ik meen eens per 2 weken).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Unitarian_Universalism

    Voor mij zelf is het niets omdat ik juist zo gehecht ben aan de mystiek en spirituele filosofie die ik ook bij Jezus aantref (los van de latere kerkelijke theologie die eromheen onstond) en dat afzweren van God gaat me sowieso veel te ver.

Reacties zijn gesloten.